Coach eller Psykoterapeut?

HJÆLP – JEG HAR STRESS. HVAD SKAL JEG VÆLGE – EN COACH ELLER PSYKOTERAPEUT?

Hvad skal jeg vælge – en coach eller psykoterapeut, når jeg har problemer i mit parforhold eller vil have styrket mit selvværd? Hvem skal jeg gå til, hvis jeg har har stress?
Det kan være svært at skelne mellem en coach og en psykoterapeut, og hvad de hver især kan hjælpe dig med. Her vil jeg ridse nogle grundlæggende forskelle op mellem en coach og en psykoterapeut, som kan hjælpe dig lidt.

 

Coach

1. Hvem henvender de sig til:

Det er primært til dig, som er almindeligt velfungerende med dine svage og stærke sider.

2: Hvad arbejdes der på:

Der arbejdes på at udvikle dine følelsesmæssige, mentale, praktiske, eksistentielle og spirituelle færdigheder i livet. Dvs. din selvudvikling. Du lærer at finde dine egne svar og du opnår større klarhed om dig selv og din situation.
Når du skaber større selvforståelse, udvikler dine ressourcer og får værktøjer til at løse dine problemstillinger, vil du opnå større selvtillid, selvværd og tilfredshed i dit liv og hverdag.

Coaching fokuserer mere på at opbygge og udvikle.

3: Forslag til emner:

Det kan være stress eller problemer med arbejdsrelationer eller måske at arbejdet er blevet for meget “leverpostej”. Det kan også være du vil styrke dit selvværd fx kan det være svært for dig at sige fra eller du tager hensyn til alle andre end dig selv. Det kan også omhandle dine problemer med at performe eller sige noget i store forsamlinger eller at du har svært ved at tabe dig, og kommer med for mange undskyldninger.
Måske knirker parforholdet eller du har svært ved at finde din retning i livet/arbejdet.

4: Medicin

Hvis du tager psykofarmaka, er det ikke en coach, du skal henvende dig til, men en veluddannet psykoterapeut eller psykolog.

Da jeg er sygeplejerske og går til supervision hos en psykoterapeut, er jeg godkendt til at arbejde med personer, som tager lettere antidepressiver.

Psykoterapeut

1. Hvem henvender de sig til:

Psykoterapi er primært til dig, som er i en personlig krise fx traume eller dybere problemer.

2: Hvad arbejdes der på:

I terapien bearbejdes fx traumer, chok, dybere angst, sværere eksistentielle kriser og ødelæggende problemer.
Psykoterapi kan også bruges til selvudvikling. Terapien arbejder mere på at forstå problemet.

3: Forslag til emner:

Du har måske mistet en kær eller været ude for andre alvorlige chok, hvor det kan være svært at komme videre. Måske er du i et afhængighedsforhold fx til alkohol. Måske har du meget svært ved at være dig selv og forstå dig selv eller føler dig i en krise.

4: Trænings terapi.

Da jeg er ved at læse til psykoterapeut, må jeg nu tage trænings-klienter ind. Ring eller skriv til mig for at høre nærmere.